Jumbo: boodschappen duurder door hogere inkoopprijzen

Foto: Pexels (CC0-Public Domain)

Jumbo moet vaker meer betalen voor de producten die in de supermarkt liggen. De hogere inkoopprijzen worden veroorzaakt door hoge grondstofprijzen en gestegen transportkosten. Die kan de supermarktketen niet allemaal zelf absorberen en daardoor betalen klanten meer voor hun boodschappen. “Op sommige producten hebben we de prijzen moeten verhogen, al proberen we dat zoveel mogelijk te voorkomen omdat prijs een belangrijk concurrentiewapen is”, zegt financieel topman Ton van Veen.

Welke producten duurder worden, of zijn geworden, kan hij niet precies zeggen. Jumbo heeft zelf te maken met prijsstijgingen over de hele linie. Zo stijgen de lonen bij het familiebedrijf dit jaar met 3 procent en de komende drie jaar met 9 procent.

“Onze inkoopprijzen zijn de afgelopen tijd vaak met nog meer dan 3 procent gestegen, tot wel 10 procent”, zegt Van Veen daarover. “Ook A-merken rekenen hogere prijzen.” De kosteninflatie drukt op het verdienmodel van Jumbo. “Al hebben we het natuurlijk goed, vergeleken met andere sectoren die zwaar door de coronacrisis zijn getroffen”, aldus Van Veen.

Ook schaarste is een thema. Er zijn soms leveringsproblemen waardoor bepaalde producten moeilijk verkrijgbaar zijn.

Jumbo gaat samenwerken met flitsbezorger Gorillas

Jumbo gaat in Nederland en Vlaanderen samenwerken met flitsbezorger Gorillas. Gorillas is nog niet actief in Breda. De supermarktketen gaat een groot deel van haar assortiment aan de start-up leveren waaronder huismerkproducten en producten van La Place. Klanten in de elf Nederlandse en twee Belgische steden waar Gorillas actief is kunnen die producten via de Gorillas-app bestellen en binnen tien minuten thuis laten bezorgen door een fietskoerier van het bedrijf.

Klanten van Jumbo in steden krijgen daarnaast de mogelijkheid om direct bij Jumbo bestelde boodschappen door Gorillas te laten bezorgen. Verder willen de bedrijven samen reclame maken en gebruikmaken van elkaars expertise. Mogelijk willen de twee ondernemingen ook samen locaties ontwikkelen.

Jumbo geeft aan dat de samenwerking, die nog dit kwartaal van start gaat, in eerste instantie een looptijd van enkele jaren heeft. Financiële details worden niet bekendgemaakt.

Gorillas ging de afgelopen tijd in het buitenland al vergelijkbare samenwerkingen aan. Zo werkt het van oorsprong Duitse bedrijf in het Verenigd Koninkrijk samen met Tesco en in Frankrijk met Casino.

Bron: ANP / Nieuws.nl

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen