RBL West-Brabant zet zich in voor recht op onderwijs en ontwikkeling van jongeren

Foto: PixaBay

Na twee ‘coronaschooljaren’ is in het schooljaar 2021-2022 de weg naar fysiek onderwijs terug ingezet. Deze terugkeer naar de schoolbanken heeft ook weer geleid tot een stijging van het aantal verzuimmeldingen. Daarnaast zijn de gevolgen van de pandemie op de psychische gezondheid van jongeren steeds meer merkbaar.

Maatwerk is meer dan ooit nodig om passende oplossingen te bieden voor jongeren. Het Regionaal Bureau Leren (RBL West-Brabant) heeft met de leerplichtambtenaren en trajectbegeleiders, samen met de scholen, dit jaar wederom alles uit de kast getrokken om voor elke West-Brabantse jongere het recht op ontwikkeling te garanderen. Dat blijkt uit het jaarverslag RBL 2021-2022. Klik hier om het jaarverslag te openen.

Stijging wettelijk verzuim
Met name doordat er weer meer fysiek onderwijs plaats heeft gevonden, zijn ook de meldingen van het verzuim dit schooljaar toegenomen. Omdat de reisbeperkingen – die ten tijde van corona golden – veelal verdwenen zijn, is het aantal meldingen van luxe verzuim (buiten schoolvakanties op vakantie gaan) zelfs bijna verdubbeld ten opzichte van het jaar hiervoor.

Bij het absoluut verzuim (leer- of kwalificatieplichtige jongeren zonder schoolinschrijving) is ook een forse stijging waarneembaar. Dit is voor een groot deel toe te schrijven aan de komst van Oekraïense vluchtelingen. Voor velen van hen was het regelen van onderwijs nu eenmaal niet de voornaamste prioriteit. Bovendien ging het merendeel er vanuit dat het verblijf in Nederland slechts van korte duur zou zijn.

Aandacht voor Thuiszitters
Het RBL stelt alles in het werk om het recht op onderwijs en ontwikkeling voor alle jongeren te waarborgen. Ook voor de jongeren die niet naar school gaan, maar thuiszitten. Hierbij wordt niet alleen naar de wettelijke thuiszitters gekeken, maar ook naar zorgleerlingen. Dit zijn leerlingen die nog niet aan de definitie van wettelijk verzuim voldoen, maar door hun zorgwekkend ziekteverzuim of beginnend relatief verzuim niet op school zitten. In aantal zijn deze leerlingen ten opzichte van vorig jaar flink toegenomen.

De problematieken rondom thuiszitters zijn complex en lastig op te lossen. Dat is terug te zien in het aantal casussen dat niet voor het einde van het schooljaar opgelost is en dus doorloopt in het volgende schooljaar. Het goede nieuws hiervan is dat deze jongeren wel in beeld zijn en dat er multidisciplinair aan oplossingen wordt gewerkt.

Stijging voortijdig schoolverlaters
Waar het aantal voortijdig schoolverlaters (VSV) vorig jaar daalde, zien we het dit jaar juist weer stijgen. In deze stijging zien we de aantrekkingskracht van de inmiddels krappe arbeidsmarkt terug. Op dit moment is werk een aanlokkelijk alternatief voor school. We zien dan ook dat steeds meer jongeren de keuze voor werk maken. Daarnaast is opvallend dat een groot deel van de VSV’ers niet eerder een schoolinschrijving heeft gehad. Dit betreft met name arbeidsmigranten, buitenlandse studenten en vluchtelingen.

Maatwerk in begeleiding jongeren
Bij alle soorten van verzuim komt naar voren dat de problematiek bij de jongeren steeds complexer wordt. Jongeren die uitgevallen zijn van school hebben steeds vaker hulp nodig op meerdere leefgebieden. De begeleiding kost hierdoor meer tijd, is intensiever en vraagt meer dan ooit om maatwerk. De rol van het RBL hierin is de afgelopen jaren veranderd, meer maatschappelijk geworden. De jongeren staan centraal en er wordt gewerkt volgens de bedoeling. Samen met ketenpartners werkt het RBL continu aan verdieping en versterking van die rol. Om ervoor te zorgen dat de kinderen, jongeren en hun ouders zich nu en in de toekomst gehoord en gezien voelen.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen