AH: ‘Ga geen discussie met de klant aan over Zwarte Piet’

Medewerkers van Albert Heijn krijgen via een landelijke memo de opdracht om zich afzijdig te houden van discussies rondom Zwarte Piet. In het bericht, dat verzonden is door de communicatie-afdeling van het bedrijf, krijgen de duizenden personeelsleden door het hele land een tijdelijke gedragscode.

‘Vanaf eind deze week staat ons Sinterklaasassortiment weer in de winkel. Dit is het moment waarop je van klanten vragen kunt krijgen over het standpunt van Albert Heijn rondom Zwarte Piet’, leidt het schrijfsel in. De richtlijnen stellen dat medewerkers te allen tijde een discussie moeten proberen te vermijden. Op enkele producten van de supermarkt is de traditionele Zwarte Piet te zien.

Oprecht vervelend
‘Geef aan dat we het oprecht vervelend vindt dat culturele gebruiken rondom het geliefde Sinterklaasfeest ook kwetsend kunnen zijn. Probeer een discussie met de klant over Zwarte Piet te vermijden.’ Mocht het toch uit de hand lopen, dan moet de bedrijfsbeveiliging worden ingeschakeld en het hoofdkantoor worden ingeseind. Dit om ‘landelijk te monitoren hoe het sentiment is.’

Kwetsende karikaturen
Verder roept de brief op om, áls er Zwarte Pieten in de winkel worden ingezet, dit dan toch geen karikaturen te laten zijn. ‘Je hebt de vrijheid om dit op een bij jouw omgeving passende manier in te vullen. Ook hier kun je de traditionele Zwarte Piet een rol geven. Let echter wel op dat dit geen karikatuur is, maar een leuke, enthousiaste, hedendaagse Piet.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen