Stichting Buddy to Buddy is kanshebber voor een Appeltje van Oranje 2018. De Appeltjes van Oranje worden jaarlijks uitgereikt door het Oranje Fonds en staan dit jaar in het teken van het thema Jong en sociaal ondernemend.
Vanaf 8 januari tot 17 januari 23.59 uur kan er gestemd worden via
stem.oranjefonds.nl. Iedere stemmer maakt kans op 1.000 euro extra voor zijn of haar favoriete kanshebber. 40 jonge initiatiefnemers die met hun initiatief zorgen anderen meedoen in onze samenleving maken kans op de prijs.
Koninklijk tintje
Uit de in totaal 40 kanshebbers worden uiteindelijk drie winnaars gekozen na deze stemactie en een pitchdag. Zij ontvangen in mei tijdens een feestelijke bijeenkomst op Paleis Noordeinde in Den Haag
de prijzen uit handen van Koningin Máxima. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 15.000 euro en een bronzen beeldje, gemaakt door Prinses Beatrix.
Initiatiefnemer Armijn van Roon: “Een Appeltje van Oranje is eigenlijk de Oscar onder de sociale initiatieven en het is natuurlijk eer om daar kanshebber voor te mogen zijn. We zien bij Buddy to Buddy in Zutphen en in Breda heel veel mooie nieuwe verbindingen en vriendschappen ontstaan tussen oude en nieuwe Nederlanders. Het is mooi dat het Oranje Fonds de impact daarvan ziet en op deze manier waardeert”.
Buddy to Buddy helpt
vluchtelingen en statushouders uit een isolement te komen door hen op basis van gelijkwaardigheid te koppelen aan stadsgenoten. Veel nieuwe Nederlanders zijn eenzaam en hebben nauwelijks contact met hun nieuwe landgenoten. Daarom organiseert
Buddy to Buddy laagdrempelig contact van mens tot mens. Dit contact is een voorwaarde voor sociale integratie, maar voor beide kanten geldt dat werelden worden vergroot.
De Appeltjes van Oranje is de jaarlijkse prijs van Oranje Fonds voor succesvolle sociale initiatieven die mensen betrekken bij onze samenleving. Dit jaar draait de zoektocht voor de prijs om jonge mensen die iets zien gebeuren in de samenleving en in actie komen. Zij startten initiatieven die zorgen dat anderen er bij horen en mee kunnen doen. Zowel de initiatiefnemers in Zutphen als in Breda zijn jong en ook spreekt het initiatief op beide locaties veel jonge deelnemers aan.