Welke auto's het meest bij aanrijding betrokken? Tesla, Audi, Mercedes, SEAT of...?

21 jul , 16:00 Nieuws
auto rijden audi
Pexels

Mercedes-rijders raken het vaakst betrokken bij aanrijdingen en de kans op een botsing is het grootst in Zuid-Holland. Dat concludeert verzekeraar Univé op basis van analyse van schadeclaims. Volgens de coöperatie bleven Noorderlingen en bestuurders van Aziatische merken het vaakst een deuk bespaard.

Na een vergelijkbaar onderzoek in 2020 heeft Univé opnieuw het aantal aanrijdingsclaims onder de loep genomen, ditmaal over de periode 2021 tot en met 2023. Hieruit blijkt dat het aantal aanrijdingen jaarlijks is toegenomen. Analyse van schadefrequenties leerde de verzekeraar onder meer in welke regio’s de kans op een aanrijding het grootst was en met welk soort auto.

Veel aanrijdingsclaims in Brabant

Regionaal genomen noteerde Zuid-Holland met een schadepercentage van 3,44% de meeste aanrijding. Daarna kwamen de meeste meldingen uit Noord-Brabant (3,08%) en Flevoland (3,05%). Met 2,94% blijft Limburg – lijstaanvoerder in Univé’s analyse in 2020 – buiten de top 3. De minste aanrijdingen werden gemeld vanuit het noorden, waar Drenten het vaakst schadevrij bleven (1,94%) en ook Friezen (2,13%) en Groningers (2,18%) er bovengemiddeld vaak in slaagden een botsing te vermijden.

‘Kans op aanrijding dubbel zo groot in stad’

‘Het zal niet verrassen dat hier ook de mate van verstedelijking meespeelt,’ weet Henkjan Matthijs, manager Mobiliteit bij Univé, die uitlegt dat de analyse van de verzekeraar meldingen op vijf niveaus van omgevingsdichtheid indeelt. “Een vergelijk van de schadepercentages laat zien dat de kans op een aanrijding in de meest stedelijke regio's bijna dubbel zo groot is als in de meest landelijke gebieden.”

Mercedes op kop, minste schades voor MINI

Op merkniveau blijken Univé-verzekerden met een Mercedes het vaakst schade te moeten melden na een aanrijding, kort gevolgd door bestuurders van Audi (3,01%) en SEAT (2,97%). Tot de meest bedachtzame verkeersdeelnemers lijken bestuurders van Aziatische merken te behoren, met lage noteringen voor Hyundai (2,13%), Suzuki (2,16%) en Daihatsu (2,17%), al blijven MINI eigenaren met ‘slechts’ 1,94% het vaakst een aanrijding bespaard.

Risico’s en premiestelling

Volgens Matthijs zijn de uitkomsten van het onderzoek niet alleen interessant, maar vooral waardevol voor zowel de verzekeraar als haar verzekerden. “Door inzicht te krijgen in patronen van schademeldingen, kunnen we risico’s beter inschatten en onze premies zo eerlijk mogelijk afstemmen op iemands persoonlijke situatie,” legt hij uit.

Verkeersveiligheid bevorderen

Daarnaast zet Univé de verkregen inzichten in om verzekerden bewuster te maken van hun rijgedrag en de invloed daarvan op verkeersrisico’s. “Als een van de grootste mobiliteitsverzekeraars van het land vinden we het belangrijk om bij te dragen aan verkeersveiligheid,” aldus Matthijs, die als voorbeeld Univé’s Veilig Op Weg -app noemt. “Met dit initiatief kunnen autoverzekerden vrijwillig hun rijgedrag laten monitoren. Wie aantoonbaar veilig rijdt, kan rekenen op premiekorting. Een individuele beloning, met als doel een collectief voordeel: een veiliger verkeer. En dus minder aanrijdingen.”