ING helpt gehandicapte klant niet meer met pinnen

Foto: CC0/Public Domain

John van der Laan uit Dordrecht (49) kan doordat hij gehandicapt is niet zelf pinnen. Nooit is dat een probleem geweest, omdat medewerkers van de ING hem hiermee hielpen. Nieuwe regels zorgen er echter voor dat ze hem geen hulp meer mogen bieden. “Ik voelde me voor het eerst écht gehandicapt.”

Van der Laan is een trouwe klant van het bankfiliaal van de ING het Dordtse winkelcentrum Sterrenburg. Met hulp van de medewerkers haalde hij daar altijd zijn geld. “Ik heb door mijn handicap een pinontheffing”, vertelt hij aan het AD. “Ik hoef daarom aan de balie alleen mijn identiteitsbewijs en pinpas te laten zien. Dan vertel ik welk bedrag ik op wil nemen en zorgt de medewerker ervoor dat er geen pincode hoeft te worden ingevoerd. Ze lopen dan mee naar de automaat en als het geld eruit komt, geven ze dat aan mij.”

“Ze vroegen of ik een begeleider bij me had”

Toen Van der Laan vlak voor zijn vakantie weer het filiaal aandeed, kwam hij echter voor een onaangename verrassing te staan: door nieuwe regels van het ING-hoofdkantoor mogen bankmedewerkers geen helpende hand meer bieden. Het beleid is aangescherpt, omdat er enkele incidenten zijn voorgevallen, waarbij het bedrag dat gepind of gestort was ter discussie stond. Van der Laan: “Ze zeiden dat ze het geld niet mochten pakken. Of ik geen begeleider bij me had. Ik keek om mij heen om te laten zien dat er niemand was.”

Van der Laan stormde in zijn elektrische rolstoel naar een nabijgelegen eetcafé waar hij vaste klant is. Hij vroeg kok Wally van Balen hem uit de brand te helpen. Hij deed dit met liefde, toch is Van der Laan nog steeds woedend omdat hij erg aan zijn zelfstandigheid is gehecht.

ING laat in een reactie weten het voorval te betreuren en naar een oplossing te zoeken. “De medewerkster die Van der Laan hielp, heeft geprobeerd mee te denken of we bijvoorbeeld een machtiging voor hem kunnen inrichten”, zegt ING-woordvoerder Eva Hersbach. “Meneer stond hier op dat moment niet voor open. We gaan graag alsnog met hem in gesprek om tot een oplossing te komen.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen