Het was een belangrijke stelling bij het Breda Media Debat afgelopen zaterdag: moeten
auto’s in de binnenstad plaatsmaken voor groen en fietsers? GroenLinks en 50PLUS vinden van wel, BOB ziet er niks in. Maar wat vinden Bredanaars zelf?
Tijdens het debat was er vooral een botsing tussen GroenLinks-lijsttrekker Peter Bakker en Cees van der Horst van BOB. ‘Te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer krijg je mensen naar één plek toe. Hoe groener de binnenstad, hoe beter het is’, stelde Bakker. Van der Horst kon zich daar niet in vinden. ‘Minder auto’s gaan niet werken. Wie van jullie neemt een televisie mee achterop de fiets?’, vroeg hij aan de zaal. Bakker wees hem erop dat de meeste mensen die televisie toch al via webwinkels kopen.
Bredanaars zouden volgens Bakker bovendien het standpunt van GroenLinks ondersteunen: fietsers en voetgangers moeten de meeste ruimte krijgen. Maar klopt dat ook?
Wat vindt de Bredanaar?
Die uitspraak lijkt deels bevestigd te worden door een
onderzoeksrapport van I&O Research van vorige maand. Voor het
onderzoek is in de twintig grootste gemeenten gevraagd naar de standpunten van inwoners over de ruimte en mobiliteit in de stad. Dit werd online uitgezocht, in opdracht van Milieudefensie.
Uit dat rapport blijkt dat een meerderheid van Bredanaars het wel ziet zitten dat autoverkeer plaatsmaakt voor meer groen en meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Zo is 58 procent het ermee eens dat auto’s moeten wijken voor meer groenstroken. Maar inwoners van Breda geven nog meer om fietsers: 63 procent ziet graag dat automobilisten voor hen ruimte inleveren.
Wat vooral opvalt, is dat men in Breda veel minder graag ziet dat er minder ruimte komt voor fietsers, groen of voetgangers. Zelfs als de stad er meer natuur voor terugkrijgt, vindt slechts een minderheid dat stoepjes (volgens 23 procent) of fietspaden (volgens 19 procent) mogen wijken.
Er is maar één uitzondering: al die plannen moeten niet ten koste gaan van parkeerplaatsen. Tijdens het Media Debat werd daar onder meer door Joep Taks (50PLUS) en Peter Bakker over gesproken. Zo wil Taks het Chasséveld aankleden met groen en is Bakker van plan de Mols-parking te ‘vergroenen’. ‘Iedereen in Breda vindt dat terrein heel lelijk. Volgens mij kunnen we dat veel leuker maken, en dan kunnen er best nog een paar auto’s staan.’ Slechts 29 procent van de Bredanaars zou tevreden zijn met minder parkeerplaatsen in de stad.
Taks stelde trouwens wel voor dat er een extra parkeergarage kan worden gebouwd om te compenseren voor parkeerplekken in de binnenstad die mogelijk worden vervangen door groen. Bakker vindt juist dat de Bredase binnenstad helemaal niet zo veel parkeerruimte nodig heeft: ‘Er staan parkeergarages leeg, hele grote delen van de dag.’
Wat vinden andere partijen?
VVD: ‘Het centrum van Breda moet toegankelijk blijven voor auto’s en bezoekers mogen niet worden opgezadeld met hoge parkeerkosten.’
CDA: ‘We versnellen het verduurzamen van het woningbestand (zonnepanelen, isolatie, e.d.) en mobiliteit (elektrisch rijden, extra laadpalen, extra waterstof - en aardgaslaadplaatsen, fietsverkeer i.p.v. autoverkeer, milieuvriendelijke bevoorrading van het centrum, e.d.) door het instellen van stimuleringsprogramma.’
PvdA: ‘Mobiliteitsplan maken voor de binnenstad met toegang op basis van kenteken voor de hele binnenstad.’
SP: ‘Alle belangrijke fietsverbindingen voeren we uit als snelfietspaden met een groene golf. Onvermijdelijk ook gezien de opmars van de elektrische fiets. We maken Park-&-Ride-voorzieningen om de verkeersdruk en de luchtvervuiling in het centrum terug te dringen. Parkeergarages die hierdoor overbodig worden, zetten we in voor een slim bevoorradingssysteem voor de binnenstad.’
D66: 'Snel na het verlaten van de snelweg willen bezoekers een (betaalde) parkeerplek vinden. Daarna vervolgen ze hun weg bij voorkeur te voet en als de afstand het nodig maakt per gehuurde fiets, (pendel-)bus of boot. In dienst van de bereikbaarheid hoeven er voor D66 Breda binnen de singels geen nieuwe parkeervoorzieningen gerealiseerd te worden. Transferia hebben de voorkeur.’
50PLUS: 'Wij pleiten voor een veilige fietsinfrastructuur voor kinderen, ouderen en het milieu. Bij de inrichting van nieuwe wegen willen wij de fiets vooropstellen, maar dat betekent niet dat wij de auto uit de binnenstad willen bannen. Dat deel moet bereikbaar blijven per auto.'
Breda ’97: ‘Ook zijn we voor de komst van elektrisch openbaar vervoer door de gehele stad. Door het veiliger en toegankelijker maken van de fietspaden willen wij het gebruik van de fiets aantrekkelijker maken.’
Volmondig Ja: ‘We hebben ook voetgangers in Breda, bij een aantal straten onderzoeken we of die autoluw gemaakt kunnen worden. Ook staan parkeergarages vaak leeg, met een vast laag parkeertarief krijgen we daar meer auto’s naartoe. We hadden deze maatregelen, die een directe bijdrage leveren om de binnenstad te vergroenen, al kunnen nemen.’
Volkspartij Breda: ‘Het centrum en de omliggende dorpen kennen veel bedrijvigheid die goede basisvoorzieningen nodig hebben. Hiervoor is onder meer behoefte aan goede parkeergelegenheid en bereikbaarheid, zowel met openbaar vervoer als eigen vervoer.’
Meer over het Breda Media Debat