NAC-docu genomineerd voor Brabantse communicatieprijs

03 apr 2018, 8:13 Sport
filmposter nac wij zijn terug
GIG Creative Film Production & FOX Sports
De bekende documentaire 'Wij zijn NAC, wij zijn terug' van filmproducent GIG is genomineerd voor de Bonk 2017. Dat is een Brabantse communicatieprijs die ieder jaar wordt uitgereikt door de regionale beroepsvereniging voor communicatieprofessionals. De makers van deze docu volgden de Parel van het Zuiden het gehele vorige seizoen, toen de club promoveerde naar de Eredivisie.
Maarten Verhey van het Bredase filmproductiebedrijf GIG vindt de nominatie 'geweldig'. 'Je streeft altijd naar de waardering van de opdrachtgever voor het werk dat je levert, maar wanneer je werk door een ervaren vakjury wordt geselecteerd voor een vakprijs, voelt dat schouderklopje net iets steviger.'
De producent maakt vooral commerciële films. Het was oorspronkelijk ook de bedoeling een aantal korte video's voor de sociale media van NAC te schieten, in opdracht van een reclamebureau. Het project mondde desondanks uit in een korte docufilm. Eén van de makers, Michiel van de Zandt, blikt op die periode terug: 'Toen we startten hadden we letterlijk nul voetbalkennis. Maar NAC gaf ons toch de kans om de serie te maken.'
Uiteindelijk werd de documentaire zelfs uitgezonden door FOX Sports. Op het eindresultaat, met NAC-fan Sjoerd Mossou in een hoofdrol, zijn veel reacties gekomen. 'In 25 minuten komt zowel de degradatie als het enorme volksfeest, dat losbarstte met de huldiging, in beeld. De reacties op de film online en in real life waren overweldigend en ronduit ontroerend. We hebben er ineens 19.000 vrienden bij', zegt Van de Zandt met een knipoog.
Of de docu in de prijzen valt, weten de makers pas op 19 april. Dan vindt de uitreiking van de Bonk 2017 plaats in theater LOFT in Tilburg.