De organisatie van de Redhead Days kijkt terug op een zeer geslaagde crowdfunding campagne. Er werd maar liefst 25.776 euro gedoneerd: 29% meer dan het streefbedrag van 20.000 euro. Dat bedrag is afkomstig van 350 donateurs.
De opbrengst van de crowdfunding campagne levert een belangrijke bijdrage aan de komende editie van de Redhead Days van 4 tot en met 6 september in het centrum van Breda. Dit jaar staat het festival in het teken van Vincent van Gogh, omdat het dit jaar 125 jaar geleden is dat de wereldberoemde schilder is overleden. Extra feestelijk is dat het festival, dat jaarlijks roodjarigen trekt uit inmiddels zo'n tachtig landen, dit jaar voor de tiende keer plaatsvindt.
Eén van de partijen die bijgedragen hebben aan de crowdfunding campagne is het Brabants kenniscentrum kunst en cultuur (BKKC). De Redhead Days kwamen in aanmerking voor een bijdrage als het zou lukken om 70 procent van het streefbedrag binnen te halen. Dat is inderdaad gelukt.
Groot draagvlak voor Redhead Days
Opvallend is dat niet alleen Nederlanders de Redhead Days een warm hart toedragen, maar ook mensen uit achttien andere landen het festival een bijdrage gaven. Zo ontving de organisatie ook onder meer giften uit de Verenigde Staten, Spanje, Hongarije, Duitsland en Slovenië. Het draagvlak voor het evenement is dus groot.
Vergelijkbare campagnes van Carnaval Breda, Breda Barst en BredaPhoto leverden vorig jaar respectievelijk ongeveer 8.500, 4.500 en 1.000 euro op.
Festivaldirecteur Bart Rouwenhorst: “Het is bijzonder om te zien dat zoveel mensen een bijdrage leveren, terwijl het een gratis toegankelijk festival is. Onze organisatie bestaat uit 75 mensen en we zijn allemaal erg blij. We gaan het geld besteden aan zo'n vijftig activiteiten, waaronder een bijzondere expositie in de Grote Kerk en muziekoptredens. We hopen dat iedereen in Breda, met of zonder rood haar, een kijkje komt nemen tijdens de Redhead Days.”
Meer over de Rehead Days en crowdfunding